Ніч
День
Сьогодні: 12.03.2025
07.02.2025
6 хв читання

Реформа старшої школи: хто й коли піде у 12-й клас та що таке академічні ліцеї

Реформа старшої школи: хто й коли піде у 12-й клас та що таке академічні ліцеї
Реформа старшої школи: хто й коли піде у 12-й клас та що таке академічні ліцеї

Чим обернеться пропозиція прибрати зі списку обов’язкових для старшокласників фізику, хімію, географію та біологію

Малопомітним для загалу є те, що ще рік тому частина закладів середньої освіти, які мали назву гімназія, стали ліцеями. А це видимі ознаки руху до масштабної реформи старшої школи, про яку заявляли ще з 2017 року.

Дебати про нові підходи до навчання тих учнів, які ось-ось мають вступати у доросле життя, помітно уповільнилися після початку повномасштабної війни. Втім Міністерство освіти та науки України вже чітко окреслило терміни запуску змін для старшокласників – з 2027 року. А з початку нового навчального року розпочнеться їх пілотування в окремих областях.

Які предмети для старшокласників залишатимуться обов’язковими? Чим відрізнятимуться академічні ліцеї від профільних? Де першими випробовуватимуть навчання десятикласників по-новому?

РЕФОРМА ПОТРІБНА, АЛЕ МАЛА ЗАРПЛАТА НЕ МОТИВУЄ ВЧИТЕЛІВ ПРАЦЮВАТИ У ШКОЛАХ

Всі, хто останні роки був дотичним до школи –  діти, батьки й освітяни – впевнені, що реформувати середню освіту треба. Про це свідчать, зокрема, результати всеукраїнського дослідження про ставлення до змін у старшій школі, яке проводив Київський міжнародний інститут соціології у партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE на запит Міністерства освіти. В ньому взяли участь понад 80 тисяч респондентів.

Схвалили реформу старшої школи 85% старшокласників і такий же відсоток батьків учнів 10–11 класів. Батьки учнів 5-6 класів, напевно, менше задумувалися про навчання дітей через кілька років, утім з них теж 78 процентів були за реформу старшої школи.

«Як мама двох дітей і вчителька англійської мови кажу, що навчання треба реформувати, – коментує Олена Запольська з Києва. – Учні  завантажені надмірно вивченням багатьох предметів. Уже в середній школі дітям дуже складно без репетитора розібратися у завданнях з фізики та хімії, біології та математики.

З іншого боку, не вистачає кваліфікованих учителів, бо мало хто погоджується за 12-14 тисяч гривень на місяць викладати дітям, знервованим війною; ходити на заміни; розробляти плани і заповнювати дуже багато звітів; отримувати 200 грн за перевірку зошитів і 1200 за класне керівництво. У загальній сумі місячного прибутку оплата за щотижневу 21 педагогічну годину викладання – менш як 6 тис. грн. Вищі виплати – у тих, хто має десятиліття стажу і вищі категорії».

Загалом в Україні з 2017 року триває реформа «Нова українська школа» (НУШ), метою якої є побудова якісної сучасної конкурентоспроможної загальної середньої освіти. Нею передбачена нова структура: початкова школа (1-4 класи); гімназія (5-9 класи, базова освіта); академічний ліцей (10-12 класи, профільна освіта), пояснюють у Міносвіти. Навчання всіх учнів за програмами 12-річної повної загальної середньої освіти (ЗСО) має розпочатися 1 вересня 2027 року.

За попередніми напрацюваннями, в академічних ліцеях (10-12 класи) на кожній паралелі має бути не менш як чотири класи (100 учнів). Саме така мінімальна кількість дасть змогу обʼєднувати учнів у групи для вивчення різних предметів та додаткових курсів.

Ліцеї, за задумом, мають бути переважно відокремленими від початкових шкіл і гімназій. Утім громади мають право, за погодженням, вирішувати інакше. Всіх можуть об’єднати під одним дахом, наприклад, якщо велика відстань між закладами освіти або складні умови трансферу до них.

Скажімо, у Київській області є 69 громад. Прогнозується, що кількість учнів, які потенційно навчатимуться в ліцеях і професійних коледжах у 2030 році, — понад 77,2 тисячі (це минулорічні 4–6 класи). Тож попередньо заплановано, що у столичній області будуть діяти 114 академічних ліцеїв і 38 професійних коледжів, в яких діти здобуватимуть середню освіту.

БЕЗ ОБОВ’ЯЗКОВИХ БІОЛОГІЇ, ФІЗИКИ, ХІМІЇ, ГЕОГРАФІЇ – ПЕРЕВАГА ЧИ НЕДОЛІК

З 2027 року передбачено запровадження трирічної профільної середньої освіти (10–12 класи) за двома спрямуваннями: академічним – із поглибленим вивченням предметів і курсів для подальшого здобуття вищої освіти та професійним – орієнтованим на здобуття професії згідно з потребами ринку праці. Якщо казати спрощено: академічні ліцеї готуватимуть майбутніх абітурієнтів, а професійні – тих, хто більше тяжіє до практичних занять. Пілотні  ліцеї у кількох областях запрацюють уже з нового навчального року.

Чим відрізнятиметься навчання у реформованих закладах старшої школи від нинішнього? В академічних ліцеях учні зможуть обирати профілі та предмети для поглибленого вивчення, а також ті предмети / курси, які їм цікаві чи потрібні, пояснюють у Міністерстві освіти і науки України. Обов’язковим буде все, що пов’язано з українською та англійською мовами; українською літературою; історією України; математикою; фізичною культурою та предметом «Захист України».

Лариса Романишин
Вчителька хімії, фізики та біології Лариса Романишин працює на Львівщині.

Такий список обов’язкових уроків для старшокласників викликає дискусії. Лариса Романишин, яка минулого року ввійшла у топ-10 переможців премії для вчителів Global Teacher Prize Ukraine, вважає, що запропонована реформа старшої школи в Україні відкриває нові можливості для учнів, проте вона також має свої недоліки.

Вчителька хімії, фізики та біології Сколівського закладу загальної середньої освіти І-III ступенів №2 Львівської області, яка починала свою кар’єру як інженер-хімік, серед позитивних аспектів реформи старшої школи виділяє можливість учнів обирати предмети, які відповідають їхнім інтересам і кар’єрним планам. «Це може підвищити їхню мотивацію і бажання вчитися, сприяти розвитку їхньої самостійності. Учні, які вивчають саме те, що їм цікаво, більш охоче залучаються до навчального процесу та досягають кращих результатів», – коментує досвідчений успішний педагог.

Лариса Романишин (праворуч)
Лариса Романишин (праворуч)

Починаючи з 10-го класу, у 14-16-річних дітей, тільки формується розуміння багатьох складних взаємозв’язків і знань. Тому відсутність у старшій школі таких обов’язкових предметів, як біологія, фізика, хімія та географія, Лариса Романишин вважає серйозним недоліком. «Ці дисципліни забезпечують учням фундаментальні знання, відіграють ключову роль у розвитку логічного мислення та розумінні складних процесів, – упевнена вчителька. – Вони навчають учнів аналізувати великі масиви інформації, робити висновки і формулювати гіпотези. Якщо учні не отримають базових знань у цих галузях, це може призвести до недостатньої підготовленості до викликів сучасного життя. Це може призвести до генерації покоління, яке буде менш обізнане у питаннях, що стосуються здоров’я, навколишнього середовища та технологій».

А в перспективі це призведе до дефіциту кваліфікованих фахівців, що уповільнить технологічний прогрес та інновації, каже Лариса Романишин. І це зробить Україну менш конкурентоспроможною у світі, нездатною ефективно реагувати на глобальні виклики.

«Можливо, варто переглянути підходи до обов’язкових предметів, – резюмує одна з кращих вітчизняних учителів Лариса Романишин. – Важливо, щоб учні отримували не лише свободу у виборі предметів, але й базові знання, які будуть корисними в майбутньому».

Команда учнів з  Ларисою Романишин у Флориді (США).
Команда учнів з Ларисою Романишин у Флориді (США).

Прислухатися до Лариси Романишин спонукає те, що проєкт дослідження гідрогелів в умовах мікрогравітації, виконаний її учнями став найкращим серед українських пропозицій, який обрало минулого року для втілення NASA – Національне агентство США з аеронавтики і дослідження космічного простору. А цьогоріч у космосі буде втілена наукова розробка вже другої команди учнів Лариси Романишин.

Олександр Думишинець,  вчитель ІТ (інформатики) з Києва.
Олександр Думишинець, вчитель ІТ (інформатики) з Києва.

Тим часом Олександр Думишинець, вчитель ІТ (інформатики) з Києва, теж фіналіст загальнонаціональної премії для українських вчителів Global Teacher Prize Ukraine 2024, підтримує рішення не робити фізику, хімію, біологію та географію обов’язковими для всіх учнів, адже не кожному вони потрібні в майбутній професії.

«Якщо учню необхідна фізика, він обере відповідний профіль. Якщо я планую кар’єру в STEM-галузі, ці предмети будуть у моєму навчальному плані,  – пояснює свою позицію співрозмовник. – Але якщо мене цікавлять гуманітарні науки, мистецтво чи креативні індустрії, то чи потрібні мені фізика чи хімія у великому обсязі?»

Пан Думишинець вважає чітко розподілену структуру навчання, коли є обов’язкові предмети, профільні дисципліни та предмети за вибором,  важливою перевагою пропонованих змін у старшій школі. «Це означає, що я можу наповнити свою освіту так, як мені справді цікаво і потрібно, отримуючи базові знання та водночас поглиблюючи ті сфери, які будуть корисні для мого майбутнього. Це сучасний підхід до навчання, який допомагає уникнути перевантаження непотрібним».

УЧЕНЬ НЕ ПОВИНЕН ЇХАТИ У ЛІЦЕЙ ДАЛЬШЕ 30 КМ

У затверджених у жовтні минулого року Міністерством освіти і науки «Концептуальних засадах реформування профільної середньої освіти (академічні ліцеї)» зазначено, що учні, поблизу домівок яких не буде таких навчальних закладів, повинні мати можливість доїжджати на навчання і/або жити в пансіонах при ліцеях.

Відстань від місця проживання до місця навчання має відповідати правилу «золотої години» і не перевищувати 30 км. Якщо більше – ліцеїсти не повинні кататися щодня, а мають проживати в пансіоні.

Декларується, що мережа ліцеїв у громадах має бути такою, щоб на доступній відстані кожен старшокласник міг обрати свій напрямок із трьох основних.  Природничі науки, технології, математика, інженерія – це STEM (S – science, T – technology, E – engineering, M – mathematics). Другий блок – українська та іноземні мова і література. І суспільно-гуманітарний кластер: історія, правознавство, психологія тощо.

Олександр Думишинець з учнями
Олександр Думишинець з учнями.

Визначати профілі ліцеїв мають заклади освіти, проте департаменти освіти в областях повинні стежити за збалансованістю всіх напрямків. При цьому варто не забувати, що забезпечити вибір профілів треба не тільки міським учням, а й старшокласникам із сіл.

Уже визначилися, що у новому навчальному році старшокласники зможуть навчатися за 12-річною системою, в ліцеї «Європейська освіта» у Кропивницькому. Цей навчальний заклад бере участь у пілотному проєкті реформи «Нова українська школа» (НУШ), який передбачає три роки навчання у старшій школі замість поки що звичних двох.

У рамках експерименту в 2025 році планують набрати два 10-ті класи з різних навчальних закладів. Загалом планують 12-річне навчання у цьому ліцеї для 52 учнів.

Наприклад, на реалізацію експерименту, за даними управління освіти міськради, у школах  Кропивницького у 2025 році передбачено 19 мільйонів гривень субвенції. З них 10 мільйонів спрямують на ліцей «Європейська освіта». Решту розподілять між усіма іншими школами міста.

Проте ще залишається немало запитань без відповідей. Ще немає, скажімо, офіційно напрацьованих механізмів щодо програм і термінів навчання вже у вишах тих студентів, які одночасно прийдуть в аудиторії: після 11-річного і 12-річного шкільного навчання. Досі немає детальних умов участі школярів у пілотному проєкті, старт якого заявлено на нинішній рік. Пояснення обіцяють надати навесні, під час профорієнтаційної кампанії у школах.

Долучайтеся до нашої спільноти в Telegram @pupinua
та будьте в курсі останніх подій

Залишити відповідь

Your email address will not be published.

В Одеській філармонії відбувся перший концерт після ракетного обстрілу
Попередня новина

В Одеській філармонії відбувся перший концерт після ракетного обстрілу

Вступ України до ЄС: Стефанішина розповіла про підготовку переговорів і позицію Угорщини
Наступна новина

Вступ України до ЄС: Стефанішина розповіла про підготовку переговорів і позицію Угорщини

Останні новини

Погоджений план передбачає більше ніж 50 заходів Міноборони в рамках 17 цілей, які мають бути виконані протягом цього року

У Міноборони кажуть, що затвердили план заходів у межах співробітництва Україна-НАТО на 2024 рік

Міністр оборони України Рустем Умєров затвердив план заходів оборонного відомства стосовно реалізації адаптованої Річної національної програми (аРНП) співробітництва з НАТО на 2024 рік, повідомляє пресслужба Міноборони. Вказано, що програма розроблена на виконання домовленостей за
Хто такий Марк Карні, який стане новим прем'єром Канади

Хто такий Марк Карні, який стане новим прем’єром Канади

Кампанія з виборів наступника Трюдо значною мірою фокусувалася на тому, який кандидат зможе краще протистояти Трампу Наприкінці жовтня цього року Прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо мав відзначати 10-річчя свого перебування на посаді глави
Зима біля лінії фронту: як вистояла цивільна Херсонщина

Зима біля лінії фронту: як вистояла цивільна Херсонщина

Міжнародні партнери та благодійники допомогли родинам у прифронтових громадах пережити холодну пору року Правобережжя Херсонщини потерпає від ворожих обстрілів, жахливих руйнувань, браку питної води. Люди тут пережили окупацію і підрив росіянами Каховської
Кабмін ухвалив рішення для роумінгового «безвізу» з Євросоюзом

Кабмін ухвалив рішення для роумінгового «безвізу» з Євросоюзом

Кабінет міністрів ухвалив рішення, що є частиною набуття роумінгового “безвізу” з Європейським Союзом. “Сьогодні ухвалюємо важливе рішення, що є частиною набуття роумінгового “безвізу” з Євросоюзом. Це посилить зв’язок українців за кордоном з
Міжнародна політика Трампа: Як її сприймають американці?

Міжнародна політика Трампа: Як її сприймають американці?

І що спричинило серйозний розлад системи стримувань і противаг у США Політика нової адміністрації США стала продовженням платформи America First, яку культивував Дональд Трамп під час президентської кампанії і яку значна частина
напочаток