Заблокування Ормузької протоки, яке Іран може здійснити, загрожує спровокувати один з найбільших нафтових шоків в історії, попереджає енергетичний експерт Максим Білявський. Навіть якщо події відбуваються далеко від України, їх наслідки будуть відчутні на світовій арені — від Пекіна до Берліна, пише Панорама Українських Подій.
Щоденно через Ормузьку протоку проходить близько 21 мільйона барелів нафти, що становить близько 18% світового споживання. Якщо Іран реалізує свої загрози, і протока буде заблокована, ринок отримає лише третину звичного обсягу нафти, постачаючи до 7 мільйонів барелів на день через трубопроводи Саудівської Аравії, ОАЕ та Іраку. Це означає, що виникне дефіцит у 14 мільйонів барелів щоденно, що становить 11,7% від загальної потреби.
В умовах низької еластичності попиту на нафту навіть невеликий дефіцит може суттєво підвищити ціни. Наприклад, зменшення пропозиції на 1% може призвести до зростання цін на 10%. Таким чином, дефіцит у 11,7% може спровокувати стрибок цін на 140%. Якщо сьогодні барель нафти коштує $77, то в умовах закриття протоки ціна може зрости до $184,8 за барель. Навіть якщо будуть залучені резерви нафти та альтернативні постачальники, навряд чи ціна опуститься нижче $150 за барель.
Ціни на паливо зростуть у всьому світі, але найбільше постраждає Азія: Китай, Індія, Японія та Південна Корея, які споживають 84% нафти, що проходить через цю протоку. Європа і Південна Америка отримують по 6% кожна, тоді як США — лише 3%. Однак і в Сполучених Штатах ціни також зростуть через загальний дефіцит.
Китай має стратегічні запаси нафти обсягом 600 мільйонів барелів, що вистачить на 80 днів при нинішньому споживанні. Однак ці запаси є лише тимчасовим вирішенням. Альтернативні постачальники, такі як Казахстан чи Росія, не зможуть повністю компенсувати нестачу. Більш того, російська нафта марки Urals не підходить для всіх китайських нафтопереробних заводів через різницю в якості.
Згідно з Конвенцією ООН з морського права 1982 року (UNCLOS), Ормузька протока є міжнародною водною артерією. Статті 37 і 44 чітко забороняють перешкоджати транзиту через такі протоки та гарантують свободу судноплавства, як морського, так і повітряного. Блокування Ормузької протоки вважатиметься серйозним порушенням міжнародного права, що може призвести до ескалації конфлікту на міжнародному рівні.
Таким чином, закриття Ормузької протоки не є лише геополітичною загрозою, а може стати викликом для світової енергетичної системи. Хоча Китай постраждає найбільше, ціна на нафту у $185 вплине на всіх — від промисловості до автозаправок. Наразі важливо зберігати спокій, оскільки рішення іранського парламенту ще не є остаточним.